Lažno finansijsko izvještavanje je praksa svjesnog prikazivanja lažnih, obmanjujućih ili netačnih informacija u finansijskim izvještajima kompanije kako bi se stvorila povoljnija slika o njenom finansijskom stanju, poslovnim rezultatima ili performansama. Ova vrsta obmane ima ozbiljne posljedice po investitore, povjerioce, zaposlene, kao i na šire finansijsko tržište.
Razlozi za lažno
finansijsko izvještavanje
1. Pritisak da se ostvare
ciljevi
Menadžment često radi pod
pritiskom da ispuni ciljeve vezane za prihod, profitabilnost ili rast. Ovi
ciljevi mogu biti postavljeni od strane vlasnika, akcionara, investitora ili
odbora direktora. Ukoliko firma ne ispunjava ova očekivanja, može se javiti pritisak
da se „uljepšaju“ rezultati kroz lažno prikazivanje prihoda ili smanjenje
troškova.
- Ostvarivanje kvartalnih rezultata: Na
primer, javno izlistane kompanije često osjećaju ogroman pritisak da
kvartalni izvještaji budu u skladu sa očekivanjima analitičara i
investitora. Ako kompanija ne isporuči očekivane rezultate, cijena njenih
akcija može drastično pasti.
2. Bonusi i menadžerske
kompenzacije
Menadžeri su često
plaćeni u skladu sa rezultatima koje postižu, bilo kroz plate, bonuse ili
akcijske opcije. Ukoliko je njihov bonus vezan za profitabilnost, prihode ili
vrijednost akcija, postoji motivacija da manipulišu finansijskim izvještajima
kako bi povećali te vrijednosti i tako ostvarili veću ličnu korist.
- Finansijski podsticaji: Menadžeri
često koriste kreativno računovodstvo ili svjesno preuveličavaju prihod
kako bi ostvarili bonuse ili druge kompenzacione pogodnosti. Na ovaj
način, oni mogu privremeno povećati profit i tako sebi obezbijediti veće
nagrade, iako dugoročno ovo može štetiti kompaniji.
3. Privlačenje
investitora
Kompanije lažno izvještavaju
kako bi privukle nove investitore ili zadržale postojeće. Pozitivan finansijski
izvještaj može privući ulaganja ili povećati vrijednost akcija kompanije. U
tržištima gdje se vrijednost preduzeća zasniva na performansama (kao što su
rast prihoda, marža, itd.), kompanije mogu biti u iskušenju da lažno prikažu
bolju sliku o svom poslovanju kako bi povećale priliv kapitala.
- Prikazivanje stabilnosti: Kompanije
koje traže finansiranje putem kredita ili emisije novih akcija mogu
prikazivati lažno poboljšane finansijske pokazatelje kako bi se
investitori ili banke osjećali sigurnije u pogledu njihove solventnosti i
sposobnosti da vrate sredstva.
4. Izbjegavanje sankcija
ili stečaja
Kada kompanija bilježi
loše rezultate i suočava se sa mogućim gubicima, postoji motivacija da se ti
gubici prikriju. Lažno finansijsko izvještavanje može biti način da kompanija
izbjegne stečaj ili restrukturiranje, barem privremeno.
- Održavanje tržišne vrijednosti: Ako
kompanija lažno prikazuje bolje rezultate, može izbjeći pad cijene akcija
ili izbjeći djelovanje regulatora, što bi moglo da dovede do povjereničkih
intervencija ili zakonskih sankcija. Ovo je često kratkoročna taktika koja
može dovesti do još težih problema u budućnosti.
5. Zaštita ugleda
kompanije
Kompanije, naročito one
koje imaju etablirani brend i ugled na tržištu, mogu lažno prikazati
finansijske rezultate kako bi zaštitile svoj imidž. Loši finansijski rezultati
mogu negativno uticati na reputaciju, što vodi gubitku povjerenja kod
potrošača, poslovnih partnera i investitora.
- Izbjegavanje negativne pažnje:
Kompanije često manipulišu izvještajima kako bi izbjegle medijski pritisak i
pad povjerenja javnosti. Negativan publicitet može imati trajne posljedice
na poslovanje, pa menadžeri pribjegavaju lažnom prikazivanju finansijske
stabilnosti kako bi održali ugled.
6. Povećanje tržišne
vrijednosti akcija
Mnoge kompanije koje su
izlistane na berzi suočavaju se sa pritiskom da stalno povećavaju tržišnu vrijednost
svojih akcija. Lažno prikazivanje prihoda i profita može podići vrijednost
akcija, što može koristiti menadžerima koji posjeduju opcije na akcije ili
samim akcionarima.
- Veća vrijednost akcija: Lažno izvještavanje
može vještački povećati cijenu akcija, što je posebno privlačno
menadžerima i akcionarima koji žele da prodaju svoje akcije po višim cijenama.
7. Izbjegavanje
preuzimanja ili neprijateljske akvizicije
Kompanije koje bilježe
slabe rezultate često postaju meta neprijateljskih preuzimanja. Lažno
finansijsko izvještavanje može privremeno poboljšati izglede kompanije i tako
je učiniti manje atraktivnom za akviziciju.
- Održavanje nezavisnosti: Menadžeri
mogu biti motivisani da prikažu bolje rezultate kako bi izbjegli situacije
u kojima bi kompanija mogla postati meta konkurencije ili investitora koji
žele da je preuzmu po nižoj vrijednosti.
8. Skrivanje loših
investicija ili poslovnih odluka
Kada kompanija ulaže u
neisplative projekte ili donosi loše poslovne odluke, može pokušati da sakrije
te promašaje kroz lažno finansijsko izvještavanje. Na taj način menadžeri
pokušavaju da izbjegnu odgovornost za neuspjeh ili čak prikrivaju loše
investicije.
- Izbjegavanje odgovornosti: Lažiranjem
rezultata menadžeri mogu izbjeći otkaz, degradaciju ili druge disciplinske
mjere koje bi mogle uslijediti nakon loših poslovnih odluka.
9. Smanjenje troškova
kapitala
Prikazivanjem bolje
finansijske pozicije, kompanije mogu dobiti povoljnije uslove za zaduživanje
ili privlačenje kapitala. Manji rizik znači nižu kamatnu stopu, pa je lažno izvještavanje
jedan od načina da se smanje troškovi finansiranja.
- Povoljni krediti i kamatne stope:
Kompanije koje izgledaju kao stabilne i profitabilne mogu dobiti
povoljnije uslove kreditiranja, kao i bolju podršku od banaka i
finansijskih institucija.
10. Spajanja i akvizicije
U slučajevima kada
kompanije planiraju spajanje ili akviziciju, lažno prikazivanje finansijskih
rezultata može privremeno podići vrijednost firme, čime se omogućava bolja
pregovaračka pozicija.
- Veća prodajna cijena: Prikazivanjem
boljih finansijskih rezultata, kompanije mogu podići svoju vrijednost u
očima potencijalnih kupaca, čime ostvaruju bolju cijenu prilikom spajanja
ili prodaje.
1. Prikazivanje fiktivnih
prihoda
Prikazivanje fiktivnih
prihoda je jedan od najčešćih oblika lažnog finansijskog izvještavanja. Ova
praksa podrazumijeva knjiženje prihoda koji još uvijek nisu ostvareni ili čak
prihoda koji uopšte ne postoje. Cilj je povećati prihod kompanije kako bi se
stvorila iluzija veće profitabilnosti ili bržeg rasta.
- Unaprijed priznati prihodi: Ovo se
dešava kada kompanija prizna prihod prije nego što je stvarno ostvaren ili
prije nego što su svi uslovi za priznanje prihoda ispunjeni. Na primjer,
preduzeće može evidentirati prihod od prodaje proizvoda koji tek treba
biti isporučen.
- Fiktivne transakcije: Kompanije mogu
izmišljati nepostojeće prodaje ili transakcije. Na primjer, lažno
evidentiranje prodaje proizvodima koji nikada nisu isporučeni ili ugovora
koji nikada nisu potpisani. Ova vrsta lažnog izvještavanja direktno mijenja
izvještaj o prihodima i vještački napumpava ukupan promet.
- Prikazivanje zajmova kao prihoda:
Neki preduzetnici manipulišu klasifikacijom transakcija tako što zajmove
prikazuju kao prihode. Na taj način, ne samo da zavaravaju o pravom izvoru
prihoda, već i prikrivaju rastuće obaveze.
2. Manipulisanje
troškovima
Manipulisanje troškovima
se odnosi na pogrešno evidentiranje ili neprikazivanje troškova kako bi se
stvorio privid veće profitabilnosti.
- Odlaganje priznavanja troškova: U
nekim slučajevima, kompanije mogu odlučiti da troškove odlože za kasnije
obračunske periode, čime smanjuju troškove u tekućem periodu i povećavaju
profit. Ovo se često radi sa dugoročnim troškovima, poput amortizacije ili
dugoročnih obaveza.
- Nepriznavanje troškova: Još jedan
oblik prevare je potpuno ignorisanje određenih troškova. Na primjer,
kompanija može ne evidentirati troškove za isporuke robe ili usluga,
zalihe ili čak obaveze prema dobavljačima.
- Kapitalizacija troškova: Ova praksa
uključuje prikazivanje troškova koji bi trebali biti evidentirani kao
rashodi (npr. troškovi održavanja ili popravke) kao investicije u
kapitalnu imovinu, čime se vještački smanjuje trenutni rashod i povećava
vrijednost imovine u bilansu stanja.
3. Napuhavanje vrijednosti
imovine
Prikazivanje imovine kao
vrijednije nego što ona zaista jeste može stvoriti sliku stabilnosti i snage
kompanije. Ovo je posebno problematično kod procjene dugoročne imovine i
investicija.
- Precjenjivanje vrijednosti
nepokretnosti i opreme: Kompanije mogu lažno prikazivati vrijednost
imovine kao što su zgrade, zemljište ili oprema, često zasnovano na
nerealnim ili zastarjelim procjenama. Ovo stvara iluziju o jačoj
imovinskoj bazi i može povećati bilans stanja, iako stvarna vrijednost te
imovine ne odgovara prikazanoj cifri.
- Prekomjerno priznavanje zaliha:
Zalihe mogu biti napuhane na različite načine, uključujući lažno
evidentiranje veće količine zaliha nego što je stvarno dostupno, ili precjenjenjem
tržišne vrijednosti tih zaliha. Ovo može privremeno poboljšati finansijske
pokazatelje, kao što su bruto marža i trenutni odnos imovine i obaveza.
- Manipulacija nematerijalnom imovinom:
Nematerijalna imovina, kao što su patenti, licence i brendovi, može biti
vrlo subjektivna u procjeni vrijednosti. Kompanije mogu lažno prikazati
nerealno visoke vrijednosti za ovu imovinu kako bi vještački povećale
svoju ukupnu vrijednost. Takođe, stvaranje nepostojećih ili prenapumpanih
stavki u bilansu stanja vezanih za intelektualnu svojinu ili goodwill može
dovesti do lažno pozitivnog prikaza kapitala kompanije.
4. Skrivanje dugova i
obaveza
Skrivanje ili
minimiziranje duga i obaveza je taktika kojom kompanije pokušavaju da prikažu
svoju finansijsku poziciju kao stabilniju i manje rizičnu nego što ona zaista
jeste.
- Vanbilansno zaduživanje: Ova praksa
uključuje stvaranje specijalnih pravnih lica (tzv. "SPV") u koja
se prebacuju dugovi kako bi se prikrili od glavnog bilansa stanja
kompanije. Ovim se stvara iluzija da kompanija ima manje dugova nego što
zapravo ima, kao što je bio slučaj sa skandalom Enron.
- Nepošteno klasifikovanje obaveza:
Kompanije mogu manipulirati klasifikacijom dugova, predstavljajući
dugoročne obaveze kao kratkoročne ili obrnuto, ili potpuno
neprijavljivanje određenih dugova. Ova praksa omogućava kompaniji da
prikriva svoju stvarnu zaduženost, čime investitorima i povjeriocima daje
lažnu predstavu o njenoj sposobnosti da otplati obaveze.
- Neprijavljeni troškovi kamata: U
nekim slučajevima, kompanije mogu izbeći evidentiranje troškova kamata na
pozajmice ili druge obaveze, čime se smanjuju rashodi i lažno prikazuje
veći profit.
5. Neadekvatno
evidentiranje rezervi i gubitaka
Rezervacije su ključne za
zaštitu kompanija od potencijalnih budućih gubitaka. Manipulisanje
rezervacijama može stvoriti lažnu sliku stabilnosti.
- Nedovoljna rezervacija za gubitke:
Kompanije mogu svjesno smanjiti iznose rezervacija za potencijalne gubitke
(npr. za loše dugove, sudske sporove ili kvarove u proizvodnji), čime vještački
povećavaju trenutnu profitabilnost. Ovo je posebno problematično u
bankarstvu, gde smanjenje rezervacija za loše kredite može značajno uljepšati
bilans uspeha.
- Prekomjerne rezervacije: S druge
strane, kompanije mogu u nekim periodima napraviti prekomjerne rezervacije
za gubitke, što im omogućava da ih kasnije smanje i pokažu veći profit u
budućim periodima. Ova praksa je poznata kao "kreativno
računovodstvo" i koristi se za "izravnavanje" zarada tokom
vremena kako bi se smanjile oscilacije u finansijskim rezultatima.
6. Kreativno
računovodstvo
Kreativno računovodstvo
je širok pojam koji pokriva niz tehnika koje kompanije koriste kako bi
manipulisale svojim finansijskim rezultatima.
- Zadrške i akumulacije: Ovo se odnosi
na manipulaciju periodima u kojima se prihodi i troškovi priznaju, kako bi
se prikazali stabilniji i ravnomerniji rezultati.
- Obračunavanje prihoda: Menadžeri mogu koristiti razne metode obračunavanja prihoda, kao što su korištenje metode nastanka događaja, kako bi manipulisali tačnim trenutkom priznavanja prihoda.
1. Finansijske
kazne i pravni postupci: Regulatorna tijela mogu kazniti i krivično goniti kompanije i pojedince odgovorne za
lažno izvještavanje.
2. Gubitak
povjerenja investitora: Kada investitori saznaju za lažna izvještavanja, povjerenje
u kompaniju se gubi, što može dovesti do pada cijene akcija i odlivanja
kapitala.
3. Stečaj
i likvidacija: Neki od najpoznatijih skandala lažnog izvještavanja, kao što su
oni vezani za kompanije Enron i WorldCom, rezultirali su stečajem i gubitkom
velikog broja radnih mesta.
4. Širenje
sistemskog rizika: U velikim finansijskim sistemima, lažno izvještavanje može
doprinijeti širenju rizika na druge sektore i kompanije, što može
destabilizovati čitavo tržište.
Poznati slučajevi lažnog finansijskog izvještavanja
1. Enron:
Jedan od najvećih skandala u historiji finansija, gdje je američka energetska
kompanija Enron prikrivala svoje gubitke koristeći složene računovodstvene
trikove.
2. WorldCom:
Još jedan veliki slučaj lažnog finansijskog izvještavanja, gdje je
telekomunikacijska kompanija lažno prikazivala prihod i sakrivala troškove u
pokušaju da izgleda profitabilnije.
3. Volkswagen:
Iako nije tipičan slučaj lažnog finansijskog izvještavanja,
"dieselgate" skandal uključivao je manipulaciju podataka kako bi se
sakrili pravi rezultati emisije zagađivača.
1. Jačanje
unutrašnje kontrole: Preduzeća treba da uspostave efikasne unutrašnje kontrole
i mehanizme nadzora kako bi se smanjio rizik od manipulacija.
2. Nezavisne
revizije: Redovne revizije sprovedene od strane nezavisnih revizora mogu pomoći
u otkrivanju nepravilnosti u finansijskim izvještajima.
3. Regulatorna
tijela: Regulatorne institucije imaju ključnu ulogu u nadzoru kompanija i
sprovođenju zakona protiv lažnog izvještavanja.
4. Povećana
transparentnost: Povećanje transparentnosti u finansijskom izvještavanju,
uključujući bolje objelodanjivanje i jasno prikazivanje rizika, može pomoći u
sprečavanju prevara.
Lažno finansijsko izvještavanje
se može pojaviti u različitim oblicima, a tehnike koje se koriste postaju sve
sofisticiranije i teže za otkrivanje. Ono predstavlja značajan rizik za povjerenje
investitora i cjelokupnu ekonomsku stabilnost, pa su ključne prevencije kroz
revizorske mehanizme, regulatorne institucije i strožu kontrolu finansijskog
izvještavanja. Firme lažno prezentiraju finansijske izvještaje iz niza razloga,
uključujući ostvarivanje kratkoročne koristi, izbjegavanje gubitaka, ličnu dobit
menadžera i održavanje privida stabilnosti. Iako takve prakse mogu kratkoročno
donijeti koristi, dugoročno gledano, one vode ka ozbiljnim pravnim,
reputacionim i finansijskim posljedicama.
Comments
Post a Comment